13/10 Dags att berätta historien!

Nu kommer det som ni alla väntat på! Anledningen till att jag måste 2500 kronor.

Det var vad mina böter landade på!
Jag fick böter för att ha "langat" till en person ÖVER 18 år
Men Sveriges sjuka regler säger ju att personer över 18
FÅR dricka en massa på krogen
MEN INTE sprit köpt på systemet.


Alltså fick JAG BÖTER2500 KRONOR!
HELT JÄKLA OTROLIGT!

Finns det någon som inte skulle gjort samma sak? (alltså "langat"?)
Nu vet man definitivt hur sjukt samhället är!
Ingen letar reda på vem som stal Ns bil, men jag åker dit för langning?
Det jobbig är att jag INTE tycker jag gjort något fel!

Rätt eller Fel? Döm mig :-S

(och skänk gärna ett bidrag för nu har jag INTE råd med hyran eftersom jag inte får något CSN) :-(

Kommentarer
Postat av: Angelica

Nu har du ju inte beskrivit hur det gick till och om man ska kunna bedöma något så måste man ju rent jurisidkt sätt veta omständigheterna. Men du har ju langat och blivit påkommen med det tydligen,, så jag tycker nog att det är rätt att du får betala. Det är ett brott och brott straffas. Tänk själv hur Sverige skulle se ut om alla gjorde som de vill?



Sen att man som ungdom inte tycker att lagning till en kompis som inte kan köpa ut,, är en stor grej är lika självklart som blondinbella tycker att ett glas vin på en helg är helt okej för en 17 åring vars blogg läses av 600 000 personer per vecka! därav många ungdomar. Urdålig liknelse där men var bara tvungen att få in det exemplet =P



Ska man langa får man väl göra det så ingen ser/vet om det. Jag är nyfiken på hur du ens lyckades bli fast för lagning? Var det efter insidenten i somras på himpa? Sitter även och tänker på att om du hade sagt att det varit köpt på ICA hade det väl inte varit ett brott? Där är det ju 18 års gräns.

2008-10-13 @ 17:42:36
URL: http://angelicasgnallbank.blogg.se/
Postat av: Rebecca

är ju faan helt sjukt!? Är ju massa pengar.. hade jag själv inte haft dåligt hade jag hjälpt dig..

2008-10-13 @ 18:05:55
URL: http://rebeccabf.devote.se
Postat av: marie

lagar är till för att följas. Men...den lagen är förlegad.Vid 18 år får du rösta, gifta dej, starta firma, ta lån. mm. mm Men inte köpa dej vin, öl etc på bolaget. Utan måste gå till puben och köpa dyrt.

Vart finns rim och reson??!! Vem har inte köpt ut åt kompisar/syskon mm. när de är mellan 18-20 år??Nu är det inte så att jag uppmanar någon till det! Absolut inte! Men jag tycker att lagen borde ändras!!! Antingen sänk även bolags-åldern till 18 år eller låt allt (myndighets osv) höjas till 20 år. Det ska inte vara uppdelat!! Vad hade hänt OM du gett personen en flaska vin eller öl, typ gratis??Eller bjudit personen på dricka?? Den är ju 18 och får väl ta emot då?? Den är ju myndig och får bestämma själv. Då kan det väl inte kallas langning. Nae, dom borde ge sig på de riktigt stora fula fiskarna istället. De som langar till minderåriga, fulsprit etc istället för ett litet yngel som dej. Gör inte om det, men...det finns så mycket konstiga lagar!? Tyvärr!!

2008-10-14 @ 09:20:38
Postat av: marie

Jag igen. Kom bara på att den person som var 18 år och du langa till borde väl ta sitt ansvar och antingen bistå med böterna. Ännu bättre att dela dom med dej!! ;) Det vore en reko kompis. Det var ju ändå DU som tog risken för att vara snäll!!

Men..vet inte hur dina kompisar är?!

2008-10-14 @ 10:58:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0