Reseberättelse 6/4 Tisdag

Shit, vet inte om någon kommer orka läsa det här alltså för har SÅ mycket att berätta från resan till Kairo. Det var verkligen ASHÄFTIGT att se allt det där! Men men börjar från början så får vi se om någon läser och kommenterar!


Nackdelen med hela den här dagen var att när jag vaknade (mitt i natten) mådde jag inget vidare. Jag var jättetäppt och kunde knappt andas. Att sitta på en buss i ca 6 timmar och vara så pass förkyld som jag var är inte en hit på något sätt. Eftersom jag bara kunde andas med munnen, trots att jag hade näsdroppar, sov jag ingenting och näsa slutade aldrig att rinna kändes det som. Istället höll jag nästan alla runt omkring mig vakna bara för att jag snöt mig så ofta och en tant blev till och med irriterad och bad mig att hålla tyst!

   Nåja, efter den värsta bussresan i mitt liv var det underbart att ca klockan 9 få en första blick av pyramiderna! Att däremot se Kairo var inte riktigt lika häftigt! Att vara i Kairo i 24 h är enligt vår guide som att röka ett helt paket cigaretter. Att då vara genomförkyld i Kairo gör det extra svårt att andas kan jag säga! Dessutom är de flesta husen i Kairo inte färdigbyggda, detta beror på att om man inte bygger färdigt husen så slipper man att betala skatt, så staden är inte särskilt fin! Sen är det även ett enormt trafikkaos i Kairo. Det bor 28 miljoner människor där och alla ska fram på vägarna... DET BETYDER KAOS!


Men wow, vilken otrolig upplevelse det var att se pyramiderna. Vilken härlig historia man fick lära sig. Det är ju 3 stycken faraoner som byggt de olika pyramiderna som gravplats. Den är "farfar", "pappa" och son och den allra största pyramiden som byggdes av "farfar" förbjöd sin son och sonson att bygga högre än hans. Men hans son "pappa" ville ju också ha den "största" gravplatsen så han byggde sin pyramid på en platå och för att dessutom bräcka sin far byggde han även sfinxen som en vakt framför hans pyramid!  Vi fick iaf lära oss mycket intressant historia om pyramiderna av guiden och vi fick även lära oss vad man inte skulle göra där! Fota eller Rida på kamelerna, de vill ha betalt om man fotar de! Och om man vill rida så kommer man överens om priset innan men sen ska man vara beredd att behöva HOPPA ner från kamelen för de vill ha ÄNNU mer betalt för att få kamelen att lägga sig ner! Synd bara att jag inte hade bättre kamera med mig!


Kairo resan fortsatte iaf med att vi fick ta en titt på Sfixen, shit vad den är mycket mycket större än man tror alltså! Riktigt häftigt var det också att se svansen som var nästan intakt och hade kvar putsen trots alla dessa år!


Vi fick även se hur papyrustillverkningen går till, fast då fick jag lite av en chans att glänsa redan för det är väl en av totalt 3 saker jag har lärt mig på lärarutbildningen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0